woman as an actor

Woman as an Actor is een theatervoorstelling in ontwikkeling. Het is een auteursproject van regisseur Zlatko Paković en een co-productie tussen Stichting Agie en Elements Productions. Meer informatie over het project en de maker vindt u hieronder. Ziet u mogelijkheden voor samenwerking? Neem contact met ons op.

STATUS
Ontwikkeling,
pre-productie

Meer weten? 
Neem contact op met producer Dženita Čamo via info@stichtingagie.nl

Over het project

Woman as an Actor, van auteur en regisseur Zlatko Paković, is een theaterstuk dat gaat over de lange, verborgen en onzekere geschiedenis van de strijd van actrices voor sociale gelijkheid met mannen. Sterker nog, dit theaterstuk gaat over het aan vrouwen ‘ontzegde’ recht op zelfrepresentatie en zelfbevestiging binnen de maatschappij, want zelfs vandaag de dag, ondanks vooruitgang op dit vlak, wordt deze representatie en zelfbevestiging vooral bemiddeld door mannelijke maatstaven. 

Deze bemiddeling van de vrouwelijke sociale presentatie wordt dan ook opvallend duidelijk gereflecteerd in het beroep van actrice. In zijn twee millennia lange bestaan,  konden vrouwelijke rollen in het theater lange tijd alleen vertolkt worden door mannen, zelfs tijdens de gouden tijdperken van dramatische creativiteit: in het Oude Griekenland, de Renaissance, en Elizabethaans Engeland.

Deze voorstelling is een theatrale expressie van feministisch creatief beleid, waarin we de versteende, reële, masculiene begrippen van het ‘managen’ van artistieke producties analyseren,
maar ook experimenteel streven naar een volkomen andere, maar mogelijke, feministische aanpak van het creëren van een collectief kunstwerk. 

Het project zal een tweedelige artist-in-residence zijn bestaand uit een inleidende masterclass en performance ‘Monroe & Tabori’ in 2025. En de theatervoorstelling ‘Woman as an Actor’ in 2026. 

Foto: Mladen Pikulić
Foto: Mladen Pikulić

Over Zlatko Paković

Zlatko Paković (1968) is een van de meest invloedrijke regisseurs en toneelschrijvers in de Zuid-Slavische culturele sfeer. Hans-Thies Lehmann beschreef zijn originaliteit als een compleet nieuwe toepassing van Brechts dialectisch theater. Branislav Jakovljević, Hoogleraar en Voorzitter van de Faculteit Theater en Podiumkunsten op de Universiteit van Stanford karakteriseert zijn werk als: “Paković’s theater does not look for its determinants in theatrical aesthetics, but in ethical relations between the stage and the audience. It is not a theater of superficial provocations, but of deep moral challenges. That is why it is difficult, almost impossible, to make aesthetic judgements about his performances. In other words, this is a sort of theater that sets its own standards.” 

Voor zijn werk heeft Paković prestigieuze onderscheidingen ontvangen, waaronder de ‘Special Sterija Award’ voor zijn regiewerk, de ‘Ahmed Vali Lifetime Achievement Award’, en het internationale Ibsen Scholarship voor zijn theaterproject Ibsen’s Enemy of the People as Brecht’s Learning Play. Daarnaast heeft hij meerdere boeken gepubliceerd, waaronder Heretical Liturgy – ten dramatic piecesAnatomy of Nationalist Morality, en On Authoritarian Conscience. Zijn essay On Theatre’s Responsibility in the Spectacle of Climate Change is in 2023 verschenen in de lente editie van The Drama Review (TDR).

BEKIJK REGISTRATIES VAN EERDERE VOORSTELLINGEN

Othello: the Illegitimate Liturgy (2016)
Zadar, Theatro VeRRdi

Schermafbeelding 2025-02-04 230316

Srebrenica. When We the Murdered Rise (2020)
Belgrade, Center for Cultural Decontamination

What’s Erasmus To Us or We To Erasmus (2023)
Rotterdam, ICAF

Ibsen’s An Enemy of the People as Brecht’s Teaching Play (2015)
Belgrade, Center for Cultural Decontamination